Skoda Viert 100 jaar autoproductie
een bewogen geschiedenis
HetTsjechische Skoda, dat nu al vijftien jaar veilig onder de vleugels van moederkloek Volkswagen schuilt, viert feest. Het is precies een eeuw geleden dat in het stadje Mlada Boleslav, de vestigingsplaats van Skoda, de eerste auto uit de fabriekspoort reed. Datwas het begin van een bewogen geschiedenis.
Bij Skoda moeten ze hun woor- den wikken en wegen. Ze kunnen zo maar niet simpelweg zeggen dat Skoda als autoconstructeur één eeuw bestaat. Als we even in de archieven duiken, dan blijkt datde eerste auto meteen Skoda-
embleem er pas kwam in 1924! Wel precies honderdjaar geleden werd de eerste auto in de huidige vestigingsplaats Mlada Boleslav gebouwd.
Die eersteling heette dus niet Skoda maar wel Laurin & Klement. Deze merknaam was afgeleid van de twee stichters van het bedrijf, mecanicien Vaclav Laurin en boekhandelaar Vaclav Klement. Zij begonnen met fiet- sen en motorfietsen. In 1905 werd het productengamma uit- gebreid met auto's. Deze wagens genoten een grote faam tot zelfs ver buiten Tsjechië. Toch kwam het bedrijf in de problemen.
Rode cijfers
Op het einde van de jaren twintig en het begin van de jaren dertig kregen heel wat autoconstruc- teurs het moeilijk. De vraag naar luxeproducten kelderde door een hardnekkige economische crisis. De goedkoopste modellen waren nog altijd te duur voor de gewone en vaak werkloze man in de
straat.
De gevolgen bleven niet uit. Het Duitse Opel en het Britse Vauxhall werden door
de Ameri- kaanse gigant General Motors overgenomen. Vier Duitse mer- ken
waaronder Audi verenigden zich in één groep die tot Auto Union werd gedoopt.
Ook het Tsjechische Laurin & Klement raakte in de problemen en werd
overgenomen door de Tsjechi- sche wapenfabrikant Skoda. Het gamma bestond uit
een aantal extreem dure modellen en een reeks uiterst populaire auto's.
Rode politiek
Na de Tweede Wereldoorlog had niet enkel Skoda maar elk Tsje chisch bedrijf het nadeel aan de verkeerde kant van het Ijzeren Gordijn te zitten. Ondernemer- schap werd gekelderd door een versmachtende planeconomie en tegelijk een gebrek aan middelen. Toch slaagde Skoda er vooral tijdens de eerste helft van de jaren vijftig in enkele op- merkelijke modellen op de markt te brengen. De 1100 en 1200 verkochten zelfs goed in onze contreien.
Naëtrmate de jaren vorderden, was het voor Skoda moeilijker om te concurreren met de West-Europese merken. Skoda kwam technisch gezien op achterstand. De prijs was vaak het
voornaam
ste verkoopargument. In 1964
bracht Skoda een lang verwacht nieuw model uit waaraan maar liefst acht jaar
ontwikkelingswerk was vooraf gegaan. Helaas
I
was de nieuweling al verouderd bij zijn lancering. De motor stak achterin en dit terwijl de meeste andere merken zoals Renault,
Simca en Fiat overschakelden op voorwielaandrijving. Het duurde
maar liefst tot 1989 eer Skoda de op de voorwielen aangedreven Favorit kon presenteren. Al die tijd waren Skoda-rijders het mikpunt van spot.
VW-moederkloek
Met de ontmanteling van het Ijzeren Gordijn werd voor Skoda een privé-investeerder gezocht. Wel moest
de nieuwe partner beloven de merknaam Skoda te be waren en de productie in Tsjechië te houden. Even zag het er naar uit dat Renault het meeste kans maakte. De Fransen hadden al het plan om de Twingo in Tsjechië te
bouwen. Uiteindelijk werd Völks- wagen de nieuwe partner.
I
I
De resultaten zijn vandaag merk- baar. Skoda's zijn uitstekende auto's geworden. Onderhuids zijn het VW's. De prijs is wel wat
'volkser' dan die van Volkswagen.
Internationaal genoten de wagens van Laurin & Klement, Skoda's voorloper, in de jaren twintig en dertig een goede reputatie. Op de foto: model 360 uit 1927 met een speciaal koetswerk.
ingezonden door Jan Laeremans, uit het Laatste
Nieuws van 16 september 2005, door Tony De Mesel,
|