LOV maak je mee

 

 

 

Terug Wolseley VOMAC BA 2006 Zilverstoown LOV Libre WITLOV Luxemburg Skoda Hitler VW Grand Prix


Hoe Hitler de volkswagen pikte van een jood

WOLFSBURG - De sympathieke' Volkswagen Kever, het autootje waar meer dan 20 miljoen exemplaren van zijn geproduceerd, is een wagen met een bijzondere geschiedenis. Dat het model ontworpen werd in opdracht van Adolf Hitler is algemeen bekend. De nazi-leider wilde een auto op de markt zien verschijnen die iedere Duitser zich kon permitteren. Iedere Kever liefhebber weet ook dat het de illustere ontwerper Ferdinand Porsche was die de lijnen uittekende. Maar dat hij daarbij schaamteloos heeft gepikt uit het werk van een joodse collega, dat is lang een goed bewaard geheim gebleven.

Het idee van een kleine, goedkope auto die massaal geproduceerd kon worden, daar was Joseph Ganz al in de jaren twintig voor gewonnen. De uit Hongarije afkomstige Duitse jood keek in zijn studententijd met bewondering naar het werk van Henry Ford, die in de Verenigde Staten met het T-model de eerste auto in serieproductie lanceerde. Toen hij na zijn studies hoofdredacteur werd van het autoblad 'Motor-Kritik', hekelde Ganz zonder ophouden dat de Duitse auto-industrie alleen logge, oncomfortabele en veel te dure wagens produceerde. Maar van de ontwerpen die Ganz gaandeweg zelf begon te tekenen, wilde geen enkele Duitse fabrikant weten.

SUPERIOR


Tot Ganz gehoor vond bij Standard, een producent van motorfietsen. Die begon de Superior te bouwen, het kleine autootje waarmee Ganz al zo lang had geleurd. In een advertentie uit 1932 kreeg de Superior het koosnaampje 'de Duitse volkswagen' mee. Toen Hitler in 1933 aan de macht kwam, was zijn belangstelling voor de Superior snel gewekt. De nazi's zochten toenadering tot Ganz en schreven niets anders dan lovende testrapporten over zijn wagentje. De Superior leek de dromen van Hitler en Ganz te zullen verenigen. Tot de Führer echter de joodse wortels van de automobielontwerper ontdekte. Ganz werd opgepakt en enkele weken gevangen gezet. Intussen hadden de nazi's tijd genoeg om al zijn documenten in beslag te nemen.


In juni 1934, de maand waarin de vrijgelaten Ganz voorgoed uit Duitsland weg zou vluchten, kreeg Ferdinand Porsche de opdracht van Hitler om het concept voor een volkswagen vorm te geven. Het resultaat is bekend, alleen lijkt het verdacht veel op de ontwerpen die van Ganz waren ontvreemd. Het is  overdreven om te beweren dat Porsche de Kever volledig gestolen heeft», zegt Paul Schilperoord, een Nederlander die de joodse wortels van de Volkswagen bestudeerde en er volgend jaar een boek over hoopt te publiceren. «Maar het is duidelijk dat hij heel wat ideeën overgenomen heeft.»


Bij Volkswagen zelf houden ze vandaag ,nog altijd vol dat Ganz misschien Wel de eerste was om met zulk een klein autootje op
de Duitse markt te komen, maar dat hun merk de Kever volledig onafhankelijk daarvan ontwikkeld heeft.


I
Meer informatie over de joodse wortels van de Volkswagen is te , vinden op de website van Paul Schilperoord:
www.ganz-volkswagen.org .

ingezonden door Jan Laeremans, uit het Laatste Nieuws van 24 november 2005, door Guy Van Vlierden

 
 © LOV 2007