Hoe Hitler de volkswagen pikte van een jood
WOLFSBURG - De sympathieke' Volkswagen Kever, het autootje
waar meer dan 20 miljoen exemplaren van zijn geproduceerd, is een wagen met een
bijzondere geschiedenis. Dat het model ontworpen werd in opdracht van Adolf
Hitler is algemeen bekend. De nazi-leider wilde een auto op de markt zien
verschijnen die iedere Duitser zich kon permitteren. Iedere Kever liefhebber
weet ook dat het de illustere ontwerper Ferdinand Porsche was die de lijnen
uittekende. Maar dat hij daarbij schaamteloos heeft gepikt uit het werk van een
joodse collega, dat is lang een goed bewaard geheim gebleven.
Het idee van een kleine,
goedkope auto die massaal geproduceerd kon worden, daar was Joseph Ganz al in de
jaren twintig voor gewonnen. De uit Hongarije afkomstige Duitse jood keek in
zijn studententijd met bewondering naar het werk van Henry Ford, die in de
Verenigde Staten met het T-model de eerste auto in serieproductie lanceerde.
Toen hij na zijn studies hoofdredacteur werd van het autoblad 'Motor-Kritik',
hekelde Ganz zonder ophouden dat de Duitse auto-industrie alleen logge,
oncomfortabele en veel te dure wagens produceerde. Maar van de ontwerpen die
Ganz gaandeweg zelf begon te tekenen, wilde geen enkele Duitse fabrikant weten.
SUPERIOR
Tot Ganz gehoor vond bij Standard, een producent van motorfietsen. Die begon de
Superior te bouwen, het kleine autootje waarmee Ganz al zo lang had geleurd. In
een advertentie uit 1932 kreeg de Superior het koosnaampje 'de Duitse
volkswagen' mee. Toen Hitler in 1933 aan de macht kwam, was zijn belangstelling
voor de Superior snel gewekt. De nazi's zochten toenadering tot Ganz en schreven
niets anders dan lovende testrapporten over zijn wagentje. De Superior leek de
dromen van Hitler en Ganz te zullen verenigen. Tot de Führer echter de joodse
wortels van de automobielontwerper ontdekte. Ganz werd opgepakt en enkele weken
gevangen gezet. Intussen hadden de nazi's tijd genoeg om al zijn documenten in
beslag te nemen.
In juni 1934, de maand waarin de vrijgelaten Ganz voorgoed uit Duitsland weg zou
vluchten, kreeg Ferdinand Porsche de opdracht van Hitler om het concept voor een
volkswagen vorm te geven. Het resultaat is bekend, alleen lijkt het verdacht
veel op de ontwerpen die van Ganz waren ontvreemd. Het is overdreven
om te beweren dat Porsche de Kever volledig gestolen heeft», zegt Paul
Schilperoord, een Nederlander die de joodse wortels van de Volkswagen
bestudeerde en er volgend jaar een boek over hoopt te publiceren. «Maar het is
duidelijk dat hij heel wat ideeën overgenomen heeft.»
Bij Volkswagen zelf houden ze vandaag ,nog altijd vol dat Ganz misschien Wel de
eerste was om met zulk een klein autootje op
de Duitse markt te komen, maar dat hun merk de Kever volledig onafhankelijk
daarvan ontwikkeld heeft.
I
Meer informatie over de joodse wortels van de Volkswagen is
te , vinden op de website van Paul Schilperoord:
www.ganz-volkswagen.org .
ingezonden
door Jan Laeremans, uit het Laatste Nieuws van 24 november 2005, door Guy Van
Vlierden
|