|
Zoals vele organisaties
binnen de Luchtmacht (sinds 2001 omgedoopt tot ComOpsAir, de operationele
luchtcomponent van Defensie), viert de F16-basis van Florennes dit jaar haar
60-jarig bestaan. De PR-diensten van deze “luchtmacht”basis heeft dit
evenement niet ongemerkt laten voorbij gaan door tal van activiteiten te
organiseren. LOV wou dit benutten door er een kijkje te gaan nemen via een
uitstapje naar het zuiderse België. |
|
|
|
leen je auto nooit uit...
:-) |
|
|
Kasteel van Namen…te Blanden
Op 17 juni
werd er afspraak gegeven aan “Le Château de Namur” te Blanden. Namur of Blanden:
inderdaad, verwarrend…Een stevige LOV-ploeg kwam opdagen en ook de zon ontbrak
niet. Startschot werd gegeven richting Villers-la-Ville waar we onze eerste
drankstop houden. Mooie wegjes, droog weer: we schuiven verder naar Mettet waar
we op de middag toekomen. Een leuke pic-nic op een bankje aan de plaatselijk
kiosk van het pittoreske dorpspleintje, een verwarmende zon en…een leuke
Wolseley Hornet die er ons staat op te wachten. Diederik en compagnon zijn ook
van de partij!
|
Le Mans... te Mettet
Na onze
maaltijd rustig te hebben binnengespeeld, beslissen we om onze weg te vervolgen,
richten moto-circuit van Mettet. En we kunnen het echt
niet laten: we zoeken en vinden uiteindelijk de piste. We maken van de
gelegenheid gebruik om enkele foto-shoots te maken waar zelfs Kenny Roberts
jaloers zou van zijn! Ook een pitsstop ontbreekt er niet aan, met een oplijning
van onze oude glories “à la Le Mans”. En terwijl wij genieten van een drankje,
genieten de motards van het heerlijke weer. Ze hebben groot gelijk: Mettet is
trouwens “hun” circuit. Lawaai en sfeer zat!
|
Top Gun … te Florennes
Vervolgens
rijden we richting vliegbasis van Florennes - de 2de Tactische Wing –
tevens een NAVO-school waar luchttactiek in praktijk aan de “krakken” onder de
NAVO-piloten wordt aangeleerd (Tactical leadership Program, het TLP). Een kleine
Top Gun-school, als het ware. We rijden de basis binnen en zetten ons vlak naast
een vliegtuigparking, waar we enkele F16’s naast een Fouga Magister, een RF84F
en een Mig (Mikoyan Goruvich) zien staan. Ikzelf en broer Bart, 2 specialisten
van de luchtmacht ComOpsAir, geven uitleg in “geur en kleur”. Het
bezoek duurt dan ook iets langer dan gepland. Er was ook veel te zien:
maquettes, schietstoelen, motoren, nucleaire beschermkledij en uitleg over de
operaties die de luchtcomponent in Kaboel uitvoert, vluchts(t)imulatoren van F16
en Spitfire (2de wereldoorlog). Ook LOV kon er zijn ding vinden met
oude brandweer – en ziekenwagens, en zelfs een kaki-kleurige Gillet 500 “latéral”-moto
van ‘51, zoals Romein er ooit één had.
|
|
|
|
|
|
|
<--- Geert, blijft daar toch
overal af!... ---> |
|
|
|
|
|
Door de tijdsdruk zijn Jaap en Diederik er iets vroeger
vandoor gegaan. Maar ook voor ons is het tijd. We volgen de Valée de la Molignée
via Maredsous en rijden in één adem terug noordwaarts via Yvoir en de
Samson-vallei. En de zon is nog steeds van de partij. We houden de
eindstop in Eghezée, aan ons traditioneel “Wit Paard”. De frisse pint deed weer
deugd! Een tevreden gezelschap praat nog wat na. Het was een lange rit, maar
weer, sfeer en bezienswaardigheden zaten zeker mee.
Wat wil je
nog meer!
Stan
(c) foto's Danny Devroey, Willy Tollet, |
|