LOV maak je mee

 

 

 

Terug Foto's Technika Michel Vaillant 6h SPA Abarth Valkenburg BAR 07 Coune Florennes Franquin Oteppe Archief


Je te « Florennes », moi non plus!

 

Zoals vele organisaties binnen de Luchtmacht (sinds 2001 omgedoopt tot ComOpsAir, de operationele luchtcomponent van Defensie), viert de F16-basis van Florennes dit jaar haar 60-jarig bestaan. De PR-diensten van deze “luchtmacht”basis heeft dit evenement niet ongemerkt laten voorbij gaan door tal van activiteiten te organiseren. LOV wou dit benutten door er een kijkje te gaan nemen via een uitstapje naar het zuiderse België. 

   
 

leen je auto nooit uit... :-)

   

Kasteel van Namen…te Blanden

Op 17 juni werd er afspraak gegeven aan “Le Château de Namur” te Blanden. Namur of Blanden: inderdaad, verwarrend…Een stevige LOV-ploeg kwam opdagen en ook de zon ontbrak niet. Startschot werd gegeven richting Villers-la-Ville waar we onze eerste drankstop houden. Mooie wegjes, droog weer: we schuiven verder naar Mettet waar we op de middag toekomen. Een leuke pic-nic op een bankje aan de plaatselijk kiosk van het pittoreske dorpspleintje, een verwarmende zon en…een leuke Wolseley Hornet die er ons staat op te wachten. Diederik en compagnon zijn ook van de partij!

 

 

 

 

Le Mans... te Mettet

Na onze maaltijd rustig te hebben binnengespeeld, beslissen we om onze weg te vervolgen, richten moto-circuit van Mettet. En we kunnen het echt niet laten: we zoeken en vinden uiteindelijk de piste. We maken van de gelegenheid gebruik om enkele foto-shoots te maken waar zelfs Kenny Roberts jaloers zou van zijn! Ook een pitsstop ontbreekt er niet aan, met een oplijning van onze oude glories “à la Le Mans”. En terwijl wij genieten van een drankje, genieten de motards van het heerlijke weer. Ze hebben groot gelijk: Mettet is trouwens “hun” circuit. Lawaai en sfeer zat!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Top Gun … te Florennes

Vervolgens rijden we richting vliegbasis van Florennes - de 2de Tactische Wing – tevens een NAVO-school waar luchttactiek in praktijk aan de “krakken” onder de NAVO-piloten wordt aangeleerd (Tactical leadership Program, het TLP). Een kleine Top Gun-school, als het ware. We rijden de basis binnen en zetten ons vlak naast een vliegtuigparking, waar we enkele F16’s naast een Fouga Magister, een RF84F en een Mig (Mikoyan Goruvich) zien staan. Ikzelf en broer Bart, 2 specialisten van de luchtmacht ComOpsAir, geven uitleg in “geur en kleur”. Het bezoek duurt dan ook iets langer dan gepland. Er was ook veel te zien: maquettes, schietstoelen, motoren, nucleaire beschermkledij en uitleg over de operaties die de luchtcomponent in Kaboel uitvoert, vluchts(t)imulatoren van F16 en Spitfire (2de wereldoorlog). Ook LOV kon er zijn ding vinden met oude brandweer – en ziekenwagens, en zelfs een kaki-kleurige Gillet 500 “latéral”-moto van ‘51, zoals Romein er ooit één had.        

 

 

 

 

<--- Geert, blijft daar toch overal af!... --->

 

 

 
Door de tijdsdruk zijn Jaap en Diederik er iets vroeger vandoor gegaan. Maar ook voor ons is het tijd. We volgen de Valée de la Molignée via Maredsous en rijden in één adem terug noordwaarts via Yvoir en de Samson-vallei. En de zon is nog steeds van de partij.

We houden de eindstop in Eghezée, aan ons traditioneel “Wit Paard”. De frisse pint deed weer deugd! Een tevreden gezelschap praat nog wat na. Het was een lange rit, maar weer, sfeer en bezienswaardigheden zaten zeker mee.

Wat wil je nog meer!

Stan

(c) foto's Danny Devroey, Willy Tollet,

 © LOV 2007