Vanaf januari 2017 wordt de verdeling van de brandstof E10-benzine met octaangetal 95 opgelegd in België. Veel tankstations zullen geen bijkomende pompen installeren waardoor de klassieke Eurosuper 95 op termijn het risico loopt te verdwijnen zoals dat al het geval is in Frankrijk. Deze nieuwe brandstof is niet geschikt voor alle voertuigen.
E10-benzine bevat hoogstens 10 % bio-ethanol als alternatief voor de 5 % in onze huidige benzine 95. Bio-ethanol is een biobrandstof die bestemd is voor benzinemotoren en die in België en in Europa geproduceerd wordt op basis van granen (tarwe, maïs…) of suikerbieten. Bio-ethanol wordt verkregen via een industrieel fermentatieproces waardoor de suiker in deze gewassen omgezet kan worden in alcohol. Deze ruwe alcohol wordt vervolgens gedistilleerd en daarna gedehydrateerd om bio-ethanol te verkrijgen. Op andere plaatsen in de wereld kan bio-ethanol verkregen worden vanuit andere gewassen zoals voornamelijk rietsuiker.
Deze brandstof is geschikt voor meer dan 90 % van de in het verkeer gebrachte voertuigen. Anders gezegd mogen alle benzinevoertuigen die in het verkeer gebracht werden na 2000 (op enkele zeldzame uitzonderingen na), alsook zeer veel voertuigen (auto’s en motoren) die verkocht werden voor 2000 op loodvrije benzine 95 E10 rijden.
Een lijst van merken en modellen die in aanmerking komen, zal binnenkort ter beschikking gesteld worden door de Belgische overheid. Deze lijst zal beschikbaar zijn via de website van de BFOV.
De BFOV bestudeert momenteel de creatie van een kleine sticker, die we u dan kunnen bezorgen en die u dan kan aanbrengen, bijvoorbeeld aan de binnenkant van de brandstofklep of op het dashboard.
In samenwerking met de Belgian Bioethanol Association, heeft de BFOV vzw deelgenomen aan verschillende vergaderingen en wordt er momenteel gewerkt aan een informatiecampagne voor particulieren, maar ook voor professionals en de pers. Van zodra de campagne opgestart wordt, zal de BFOV u hierover informeren.
De nieuwe brandstof E10-benzine met octaangetal 95 kan echter schadelijk zijn voor oldtimers of voertuigen met een specifieke technologie. In een ongeschikte motor kan de brandstof de dichtingen en de slangen doen verharden waardoor er meer risico is op lekken.
Het goede nieuws is dan weer dat de Eurosuper 98 zal niet verdwijnen op de Belgische markt en verder kan gebruikt worden voor onze oldtimers.