Matra France

Matra Passion France



Toen ik vorig jaar via facebook een invitatie kreeg van Matra Passion France om deel te nemen aan de  "anniversary demo-run" op het circuit van Monthléry, Linas , Paris Sud .... moest ik meteen terugdenken aan het artikel van Patrick die Jacques en Stef ( Vernyns) vergezeld had op het legendarische "banked corner" circuit ten zuiden van Parijs , reeds  gebouwd in de 1924 ! De banked "ovals" waren toen sterk  "en vogue" , Parijs had LINAS ; Londen  the BROOKLANDS en Berlijn  zijn AVUS  oval ....


Mijn besluit om ook eens ..op zo'n banked track te gaan rijden was snél genomen en ik schreef in samen met Bart ,een "benzine-broeder" en ook matra-maan .. 


Met moeder ( bagheera)  en dochter ( murena)  één jaren 70 en één jaren 80 Matra driezitter ging het richting Parijs . De rit verliep probleemloos en we overnachten in een Formule  1 hotel dat in feite beter  Formule Ford kon heten vind ik ..

Zaterdagochtend waren we al héééél vroeg  in de paddock; uit alle delen van Europe kwamen er deelnemers toe , Italianen ,Portugezen, Spanjaarden , Zwitsers , Fransen , Belgen... om uiteindelijk de 100 wagens voor de anniversary run te overstijgen.


Als opwarmer kregen we eerst enkele gordini  Renault R 8 races ; die loeiiiii - hard gingen ... maar dit was maar klein bier in vgl met de Mep"s .. monoplaces met vooral citroen gs motoren ingemonteerd. Ik kreeg pas in de late namiddag zélf  inschatting én appreciatie voor de races van deze singleseaters , nadat ik er zelf een aantal  ovals op rond maakte...  ( én ook veeeel respéct voor Jacques en Stef) ..Met onze matra"s  waagden we ons tot in "lane 2 " en  ik had permant het surrealistisch gevoel dat als ik speed zou minderen dat in op mijn dak naar beneden zou rollen ;en mep"s plakken constant in "lane 4 " kwasi tegen de vangrail bovenaan ;...Ook redelijk  akelig is dat als je banked hangt dat je géén lucht meer ziet links en geen gras meer rechts , maar alleen aan beide kanten beton !!!!!!


Vooral wanneer men door de circuit opstelling net voor de tower terug naar beneden dwingt en je door een venijnige chiquane jaagt om je snelheid te doen droppen , voel je je wagen gewoon wat men in leuvens noemt naar beneden "dedderen" .. sorry ik ken er geen ander woord voor . Toen ik in de loop van de namiddag tussen de merchandising  kraampjes liep , vond ik er een prachtig boek over "monsieur Matra" ttz  : JP BELTOISE   die samen met JACKY ICKX  debuteerde op Matra formule 3  in de mid 60"s  , reed ook Formule 1  voor Matra en samen met PESCAROLO  vele malen de 24 u van Le Mans die Matra ook 3 keer op rij in 1972 ; 1973 én 1974 won ... een prachtig boek waarmee ik naar de kassa stapte , tot die uitgever ineens roept  "hey Jean Pierre, il ya  du travail pour toi" ... een kleine , vriendelijke grijze man in his seventies stapt op me af en schud me de hand ...     JP Beltois himself  ... ik kreeg zowat het kerstmis, sinterklaas én verjaardagsgevoel in één keer.. super sympatieke , integere man waarmee ik kon babbelen alsof het één van mijn nonkels was .. prachtig moment...


De  "jarige" matra bagheera ( zwarte panthersoort) was in zowat alle kleuren aanwezig ,  de X versie in gitzwart ; en Courèges (70's couturier) int wit , verder in volcano orange,  limoen :jaune tibesty ; maar vooral in zijn méést gekende kleur ,de  jaune soleil  !!  waarin de bagheera zijn  "presentation" de presse  aan de wereld maakte door nét voor de 24 u van Le Mans méér dan 50  bliksemgele bagheera "s over het circuit te laten rijden ...en nadien dan oooook nog eens de  24 u te winnen !!!Op de paddockparking van Le Mans stonden dan nogeens 500 gele bagheera"s die élke Franse concessionaris daar terplaatse mocht komen ophalen... de toenmalige CEO was ambitieus en stelde begin jaren 60 duidelijke targets ... Le Mans winnen én ook nog een wereldkampioen F 1 worden , wat JACKY STEWART dan ook nog voor Matra deed in 1969 ....

Het weekend op Linas was gewoon  " Hemels" !! maar dat is niet te verwonderen met een autofabrikant die zijn roots had in the aerospace....


Reportage  en foto"s   ; STEF DE WIT